|
Na jedną z pierwszych prób przygotowałem kilkanaście typowych pytań maturalnych z języka polskiego. Uczniowie wybierają - ich zdaniem - najciekawsze propozycje.
Np.: Wyjaśnij przyczyny popularności Trylogii H. Sienkiewicza w XIX wieku i współcześnie.
W toku dyskusji przypominamy sobie nasze ustalenia z lekcji, wskazujemy na sensacyjny charakter "Potopu". Wspólnie zastanawiamy się nad tym, jak to ukazać na scenie. Pierwsze skojarzenie, które przychodzi uczniom na myśl, to skojarzenie z filmem, a jak film z pojedynkami, pościgami itp. - to oczywiście western ...
Próbujemy więc wystawić jedną scenę z "Potopu" w konwencji westernu, np. pierwszą wizytę Kmicica u Oleńki oraz pojedynek z Wołodyjowskim.
Miejsce: knajpa na dzikim zachodzie. Po dyskusji ustalamy, że wystarczy na środku ustawić kontur wahadłowych drzwi, rozdać kapelusze, puścić odpowiedni podkład muzyczny.
Uczniowie zastanawiają się, jak rozegrać pojedynek. Dochodzą do wniosku, że może to być coś w rodzaju meczu tenisowego w zwolnionym tempie. Umożliwi to żywe i sugestywne reakcje aktorom grającym obserwatorów pojedynku. Uczniowie odtwarzający role Kmicica, Oleńki, Wołodyjowskiego zastanawiają się, jak wyeksponować najważniejsze cechy bohaterów.
W ten sposób uczniowie zaczynają bawić się konwencją teatralną i filmową, kreują świat, które-
|